MACA – PIEPRZYCA PERUWIAŃSKA – UWIELBIAM :) ♥

MACA – PIEPRZYCA PERUWIAŃSKA – UWIELBIAM :) ♥

Maca zwana inaczej pieprzycą peruwiańską zyskała miano „super jedzenia” zawiera bowiem ogromne ilości witamin, minerałów oraz błonnika. Maca została okrzyknięta najwyżej rosnącą rośliną świata gdyż uprawiana jest w warunkach wysokogórskich w Ameryce Południowej na terenie Andów od ponad 2000 lat na wysokości przekraczającej 3300 m.n.p.m.

      Na pierwszy rzut oka maca przypomina czosnek lub rzodkiew i osiąga maksymalnie wielkość 10-20cm. Większą część rośliny stanowi jadalny korzeń, który w zależności od koloru wykazuje zmienne właściwości. Suszony korzeń maca składa się w około 59% z węglowodanów, 10,2% białka, 8,5% błonnika który jest kluczowym elementem prawidłowego funkcjonowania naszych jelit.

      Maca jest kompletnym źródłem aminokwasów (dostarcza aż 7 egzogennych aminokwasów) dlatego też szczegolenie polecana jest osobom, które eliminują z diety pokarmy pochodzenia zwierzęcego; zawiera aż 20 kwasów tłuszczowych niezwykle ważnych dla naszego organizmu, jest źródłem witamin: B1, B2, B3, zawiera również bogactwo minerałów: m.in: żelazo, mangan, cynk, miedź.

Przeprowadzone badania wskazują, że maca:
– wpływa na zmniejszenie ciśnienia krwi;
– wpływa korzystnie na płodność kobiet i mężczyzn;
-wykazuje korzystne działanie w profilaktyce nowotworów dzięki obecności izotiocyjanianów;
– korzeń maca wspiera mineralizację kości i zmniejsza tendencję do rozwoju osteoporozy;
– jest silnym adaptogenem, który wzmacnia naszą odporność;
– łagodzi negatywne symptomy menopazy czy PMS;
– korzystnie wpływa na zwiększenie masy mięśniowej, dzięki temu że jest bogata w sterole, które wykazują działanie nieco podobne do sterydów anabolicznych;
-energetyzujące – powoduej długotrwałe, łagodne pobudzenie w przeciwieństwie do kawy czy napojów energetycznych;
– ma działanie antydepresyjne;
– poprawia koncentrację;

      Jak widać spożywanie macy niesie ze sobą wiele korzyści. Niewielka ilość macy można rozpuścić w chłodnej wodzie i wypić na ok 15 min przed śniadaniem dzięki temu zwiększy to ilość wchłoniętych składników odżywczych. Macę można dodawać do koktalji, sałatek, jogurtów, deserów, lub jako posypkę do naleśników. Należy pamiętać aby nie poddawać macy obróbce termicznej gdyż traci swe właściwości

      Zawsze należy pamiętać, że w przypadku kiedy borykamy się z jakąś chorobą, lub też jesteśmy w ciąży należy skonsultować stosowanie preparatu z lekarzem:) ♥.

PRZYPISY:
1. A.Lewandowska, Maca! superfood!, https://hpba.pl/maca-superfood/, 20.10.2019;
2. https://yango.pl/medycyna-naturalna/korzen-maca-i-jego-dzialanie-na-zdrowie-czlowieka/, 20.10.2019
3. G. Sędkowski, Maca-korzeń maca, https://nazdrowie.biopunkt.pl/maca/, 20.10.2019
4. http://genweb.pl/nawyki-i-zdrowie/dlugowiecznosc/superfoods-super-zywnosc, 20.10.2019
5. J. Woźniak, Korzeń maca – właściwości przeciwwskazania. Jak działa?,
https://www.medme.pl/artykuly/korzen-maca-wlasciwosci-przeciwwskazania-jak-dziala,69805.html, 20.10.2019



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *